Ik wil graag iets vertellen over onze klant Freddy. Als eerste en gelijk ter geruststelling: Freddy leeft nog. Dat zeg ik er maar even bij, want onze verhalen gaan ook regelmatig over overleden klanten en uitkeringen.
Freddy heeft al jaren een overlijdensrisicoverzekering bij ons, net zoals duizenden andere klanten. Maar Freddy valt op. Freddy blijkt namelijk een fantastische onderhandelaar te zijn.
Ik werk op de financiële afdeling en ik controleer dagelijks of alle premies betaald zijn en ik verstuur betalingsherinneringen naar klanten. Freddy is inmiddels vast onderdeel van mijn werkdag. Elke ochtend check ik of hij zijn belofte is nagekomen. Zijn polisnummer kan ik dromen. Freddy loopt standaard achter met premie betalen. En Freddy weet: er komt weer een mail waarin wij aankondigen dat we de polis gaan beëindigen omdat hij niet op tijd heeft betaald. Dan is hij er als de kippen bij! Hij stuurt een mail waarin hij smeekt om nog 2 dagen geduld te hebben. Ik probeer hem regelmatig te bellen, ik zou hem willen vragen wat er aan de hand is. Moet hij het ene gat met het andere vullen? Kunnen we betere afspraken maken? Maar Freddy neemt nooit op. Ik kan de mailtjes van Freddy niet meer tellen, zo veel zijn het er. Elke keer belooft hij iets wat hij vervolgens niet nakomt. Maar nét voordat we de polis willen beëindigen betaalt hij toch weer. Zijn mailtjes zijn best aandoenlijk, en bij Dazure houden we nou eenmaal de familiemeetlat aan….dus ja: zou je de polis van je broer of zus stopzetten als je niet weet wat er aan de hand is? Daarom hou ik het zo lang vol met Freddy. Soms moet ik even stoom afblazen na een mail van hem. Dan ga ik even een rondje lopen en spreek ik mezelf toe: blijf aardig voor Freddy!
Vandaag moest ik ook weer tot 10 tellen. Freddy was namelijk weer te laat met betalen, ondanks duidelijke afspraken over het dringend betalen van twee premiemaanden. Ik had hem weer voor de zoveelste keer op zijn blauwe ogen vertrouwd (alhoewel ik Freddy nog nooit heb gezien, en geen idee heb of hij blauwe ogen heeft). Hij antwoordt doodleuk: “Sorry! Was even een weekje weg geweest! ff vakantietje. Ik ben er weer Lizzy. Ik kan er vandaag alvast 1 betalen en dan vrijdag de 2e. AUB!” Stiekem moet ik ook wel lachen om deze man, maar ik moet ook professioneel zijn en afspraak is afspraak!
Wat denk je? Ik ga toch weer door de knieën en mail terug dat we er echt op rekenen dat hij vandaag en vrijdag betaalt, want anders….
Morgenochtend ga ik als eerste kijken of hij heeft betaald. Ik hoop het.
Wat zou er een gat vallen als Freddy’s polis ooit echt wordt beëindigd.
Freddy is een verzonnen naam. De echte naam is bij Lizzy bekend.